پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4597
-
الف
+

نهمین سالگرد درگذشت استاد خسرو شکیبایی

امروز 28 تیرماه، همزمان با نهمین سالگرد درگذشت استاد صدا و بازیگری، خسرو شکیبایی است.

همزمان با نهمین سالگرد درگذشت «عموخسرو»، یادی می کنیم از استاد محبوب صدا و بازیگری سینما و تلویزیون کشورمان، استاد خسرو شکیبایی.

خسرو شکیبایی، زاده‌ ۷ فروردین‎ماه سال ۱۳۲۳ در تهران، فارغ‌التحصیل رشته‌ بازیگری از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۴۲ با تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ وارد حرفه‌ی صداپیشگی شد و در این زمینه نیز به فعالیت پرداخت. این هنرمند، در سال ۱۳۶۰ با ایفای نقش در فیلم «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی، قدم به عرصه‌ی سینما گذاشت.

شکیبایی در سال ۱۳۶۶ در مجموعه‌ «مدرس»، در نقش سیدحسن مدرس ظاهر شد و نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. وی در سال ۱۳۶۸ با بازی در فیلم «هامون» به چهره‌ای شناخته‌شده مبدل شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره‌ فیلم فجر را به‌دست آورد.

از دیگر افتخارات این هنرمند، می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌ «کیمیا» (۱۳۷۳)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «سالاد فصل» (۱۳۸۳) و نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های «یک بار برای همیشه» (۱۳۷۱)، «سایه به سایه» (۱۳۷۴) و «کاغذ بی‌خط» (۱۳۸۰) از جشنواره‌ فیلم فجر اشاره کرد.

شکیبایی به عنوان بازیگر و فیلمنامه‌نویس در فیلم «سالاد فصل» (۱۳۸۳) حضور داشته است. او همچنین در فیلم‌هایی چون «دادشاه» (۱۳۶۲)، «صاعقه» (۱۳۶۳)، «رابطه» (۱۳۶۵)، «ترن» (۱۳۶۶)، «دستمزد» (۱۳۶۷)، «عبور از غبار» (۱۳۶۸)، «ابلیس» (۱۳۶۹)، «بانو» (۱۳۷۰)، «سارا» (۱۳۷۱)، «بلوف» (۱۳۷۲)، «پری» (۱۳۷۳)، «خواهران غریب» (۱۳۷۴)، «سرزمین خورشید» (۱۳۷۵)، «روانی» (۱۳۷۶)، «دختردایی گمشده» (۱۳۷۸)، «دختری به نام تندر» (۱۳۷۹)، «مزاحم» (۱۳۸۰)، «صبحانه‌ای برای دو نفر» (۱۳۸۲)، «ازدواج صورتی» (۱۳۸۳)، «حکم» (۱۳۸۳)، «چه کسی امیر را کشت؟» (۱۳۸۴)، «پیشنهاد ۵۰ میلیونی» (۱۳۸۴)، «دست‌های خالی» (۱۳۸۵)، «رئیس» (۱۳۸۵)، «اتوبوس شب» (۱۳۸۵)، «دایناسور» (۱۳۸۶)، «دل‌شکسته» (۱۳۸۷)، «امروز نه فردا» (۱۳۸۷) و «شرقی» (۱۳۸۷) به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

او در نقش شیخ عزالدین در مجموعه‌ «شیخ بهایی» (۱۳۸۶-۱۳۸۱) و همچنین در مجموعه‌هایی چون «تهران ۵۳» (۱۳۶۷)، «روزی روزگاری» (۱۳۶۸)، «حماسه‌ی ایثار» (۱۳۷۲)، «بوی گل‌های وحشی» (۱۳۷۴)، «خانه‌ی سبز» (۱۳۷۵)، «سرزمین سبز» (۱۳۷۶)، «کاکتوس» (۱۳۷۷)، «تفنگ سرپر» (۱۳۷۹-۱۳۷۸) و «در کنار هم» (۱۳۸۱) به نقش‌آفرینی پرداخته است.

شکیبایی همچنین در نمایش‌هایی نظیر «پنجه‌ عدالت»، «صیادان»، «سنگ و سرنا»، «هنگامه شیرین وصال»، «بیا تا گل برفشانیم»، «همه‌ پسران من» و «شب بیست و یکم» نیز بازی کرده‌ است. در کارنامه‌ی هنری این هنرمند، اجرای دکلمه‌ شعر شاعرانی چون فروغ فرخ‌زاد، سهراب سپهری، سیدعلی صالحی و محمدرضا عبدالملکیان به چشم می‌خورد.

وی در سال‌های آخر عمرش در دومین جشن منتقدان سینمایی، جایزه‌ یكی از برترین بازیگران ۳۰ سال سینمای پس از انقلاب را دریافت کرد.

خسرو شکیبایی در ۲۸ تیرماه سال ۱۳۸۷ در تهران چشم از جهان فروبست.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

ا.ا

نظر شما
ارسال نظر